Sommige van jullie zijn wellicht geschrokken van onze noodkreet. We staan als vereniging voor een paar hele grote opgaven. Die willen we als bestuur aanvliegen, maar alleen samen met de leden. We nemen jullie dan ook graag mee in ‘the day after’.
Direct na het uitsturen van de brandbrief hebben we best wat reacties en vragen gehad. De meeste positief en bemoedigend. Gelukkig maar, want optimisme kunnen we wel gebruiken. Toch is het aantal mensen dat direct en concreet een helpende hand uitstak beperkt gebleven. Als bestuur begrijpen we dat het spannend is om in te stappen, zeker als wij niet altijd helder kunnen vertellen wat er op je af komt.
In gesprek met de werkgroep hebben we daarom de volgende drie pijlers neergelegd:
Stap 1 – Cruciale rollen vullen met mensen die direct in kunnen stappen.
De brandbrief was een hulpvraag. Zelfs wij als bestuur, waarvan de meesten al jaren betrokken zijn bij Sparta, overzien het niet meer. Simpelweg omdat we op cruciale posities onderbezet zijn. Er zijn een paar mensen die zich direct hebben aangeboden om te helpen en met een deel van hen zijn al gesprekken geweest voor invullingen van enkele openstaande taken. Daarmee kunnen we even vooruit.
De belangrijkste benoeming in de afgelopen dagen is die van Rob Walinga als interim penningmeester. Deze ingreep geldt slechts tot de eerstvolgende ALV, maar is noodzakelijk om ons voortbestaan te waarborgen. We lopen namelijk aan tegen een acuut kasprobleem, waardoor we lopende rekeningen niet tijdig kunnen betalen. Rob is direct begonnen om orde op zaken te stellen, maar voorlopig wordt er namens Sparta niks meer betaald zonder expliciete toestemming van het bestuur. Het moge duidelijk zijn dat we Rob erg dankbaar zijn voor zijn betrokkenheid en inzet.
Heb je hier een vraag over of denk je Rob te kunnen helpen laat het ons dan weten!
Stap 2 – Een heldere en toekomstbestendige verenigings- en takenstructuur opzetten.
Bovenstaande voelt als pleisters plakken en dat willen we nou juist niet meer doen. We hebben onszelf samen met de werkgroep als doel gesteld om binnen een maand onze volledige verenigingsstructuur en de diverse rollen in kaart te brengen. Deze week hebben we een startsessie, daarna gaan we de commissies in met een heldere uitvraag naar taken en tijdsbesteding.
De directe output moet een gevulde ‘vacaturebank’ zijn waarmee duidelijk wordt wat de vacature inhoudt in activiteiten en tijdsbesteding. Daarmee hopen we leden over de streep te trekken om in te stappen. Als je reageert op een vacature word je direct in contact gebracht met het verantwoordelijke bestuurslid of commissie. Het is een utopie dat wij als 5 (of 7) bestuursleden ieders kwaliteiten kennen, maar we kunnen wel concreter maken welke kwaliteiten we zoeken.
De indirecte output moet een duurzame en toekomstbestendige vereniging zijn, waarbij een beleid voor de lange termijn de keuzes die we nu maken bepaalt. We beginnen met het inrichten hiervan niet op nul, maar kijken wel direct kritisch naar de toekomst. Het kan dus best zijn dat we bepaalde dingen anders gaan doen dan voorheen.
Stap 3 – Inzetten op verbondenheid als basis voor de toekomst.
We bevinden ons niet langer in een bestuurscrisis, maar in een verenigingscrisis. En de vereniging is van de leden samen. De huidige problemen moeten we dus ook samen oplossen. Bij vlagen, op een zaterdag langs de lijn bijvoorbeeld, voelt het alsof we het samen doen. Maar te vaak wordt naar onze verenging gewezen als een club van eilandjes. De werkgroep gaat hierover met jullie in gesprek. Gewoon om eens te vragen wat er speelt. Waarom voelen ouders zich niet welkom op het nieuwjaarsgala? Waarom hebben wij zoveel betrokken niet-spelende leden, maar toch een te klein kader? Waarom is vrijwilligerswerk verworden tot een moetje terwijl je er juist zoveel plezier uit kan halen? Maar ook welke kwaliteiten jij hebt en wat wil jij doen in de vereniging?
Erica, Jorn, Rens, Dick, Mark, Rob